Početna stranica Hrvatski jezik Jezično izražavanje Književnost Lektira Medijska kultura Glagoljica Novinarska družina Kutak za profesore

Upiši naslov najdraže
lektire!

 

 

Lektira


Kako sate lektire

učiniti zanimljivijima?

Svakom profesoru hrvatskoga jezika cilj je probuditi u učenicima ljubav prema knjizi i čitanju. To ponekad nije baš lak zadatak. Kako učenika koji godinama prepisuje lektiru od starije braće, prijatelja ili iz raznih drugih izvora, zainteresirati za čudesan svijet čitanja? Sigurna sam da biste se odmah mogli sjetiti nekoliko učenika iz razreda koji bi učinili sve da se izvuku iz te muke zvane čitanje lektire! Istina?
A tek sati lektire! Pregledavanje dnevnika čitanja na satu - užasno dosadno dok čekate svoj red. Osim toga, zašto je prijateljica koja je od mene prepisala lektiru dobila bolju ocjenu??
A što kažete na razgovor o pročitanoj knjizi? Nije loše za knjigoljupce, strastvene čitače, gutače knjiga. Ali što s onima koji nisu pročitali knjigu, koji zavlače glave pod klupe kao nojevi u pijesak kako bi izbjegli kontakt očima s "poludjelom" profesoricom koja bi razgovarala o nekoj "dosadnoj" knjizi?
A zainteresirati i potaknuti na čitanje svakog učenika, baš svakog, dužnost je profesora hrvatskog jezika. O tome koliko je vješt, uporan, ponekad i naporan, ovisi njegov uspjeh i uspjeh njegovih učenika.

S tom namjerom prošle školske godine dogovorila sam sa svojim učenicima obradu nekih lektirnih naslova po skupinama. Bile su to uglavnom zbirke priča pa je svaka skupina obrađivala jednu priču prema dobivenim uputama. Zadatak je bio napraviti plakat i izložiti spoznaje do kojih su došli tijekom zajedničkog razgovora i rasprave o priči. To znači da su se članovi skupine nekoliko puta morali sastati, što su uglavnom odrađivali šesti sat u školskoj knjižnici dok su čekali autobus. Ocjenjivalo se sljedeće: 1. sadržaj (sama analiza djela), 2. izgled plakata i 3. izlaganje (način na koji su prezentirali djelo).
Prema reakcijama učenika, može se reći da im je ovakav način obrade lektire bio zanimljiv i koristan jer su jedni od drugih mnogo toga naučili.



* Upute za rad u skupinama potražite u podrubrici Materijali.  Možda vam pomognu u razumijevanju ili analizi djela.

Knjiga je vrjednija od svih spomenika ukrašenih slikama, reljefom i duborezom jer ona gradi spomenike u srcu onoga koji je čita.

(Egipatski natpis iz Novog Carstva)


Djeca koja puno čitaju:

- bogate rječnik, razvijaju osjećaj za ljepotu jezika
- dobivaju poticaje za govorno i pismeno izražavanje
- usvajaju moralne vrijednosti
- stječu nova znanja i proširuju spoznaje
- razvijaju sposobnost pažnje, koncentracije, pamćenja, mišljenja, logičkog zaključivanja
- razvijaju kritičko mišljenje
- razvijaju maštu
- bogate svoj emocionalni svijet
- zabavno, zanimljivo i korisno provode svoje slobodno vrijeme
  



10 prava čitatelja

1. Pravo da ne čitamo.
2. Pravo da preskačemo.
3. Pravo da ne dovršimo.
4. Pravo da ponovo čitamo.
5. Pravo da čitamo bilo što.
6. Pravo na zanos.
7. Pravo da čitamo bilo gdje.
8. Pravo da probiremo.
9. Pravo da čitamo naglas.
10. Pravo na šutnju.

Korisne poveznice (linkovi)
Zbirka književnih djela na hrvatskom jeziku